Wie kan jouw medewerkers beter coachen dan jij zelf?
Niemand... immers, jij bent er voor ieder teamlid, hebt zicht op ieders teambijdrage en weet welke groei nodig is.
Echter, jouw rol als coach kent mogelijk ook grenzen zoals
- het ontbreekt je simpelweg aan tijd
- je hebt een bredere focus dan ontwikkeling, het gaat ook om inhoud, resultaat en processen
- je affiniteit en/of skills om een (bepaalde) ontwikkelvraag en een (bepaald) teamlid coachend te begeleiden
En dan is er nog de neutraliteit. Ben je altijd in de positie om een medewerker te begeleiden? Ben jij de aangewezen, eerste, persoon om een medewerker te coachen als diegene twijfels heeft bij loopbaan, niet fijn samenwerkt met een directe collega of een vraag heeft die verder gaat dan puur functioneren? Al ben je er zelf toe in staat, de ander zal niet snel jouw belang en rol 'negeren'. Ondanks al je constructieve intenties kán dat je rol als coachende leidinggevende in de weg staan.
Via Coachkwartier kun je medewerkers direct, laagdrempelig doorverwijzen naar een coach. Bij kleine en grotere vragen.
"Uiteindelijk heb ik mijn situatie voorgelegd aan mijn leidinggevende. Goed onderbouwd. Inmiddels had ik mijn emoties erbij een 'plek gegeven'. Ondanks dit lastige onderwerp kon ik beter in gesprek met mijn leidinggevende. Niet meteen die tranen, meer een 'gesprek'. Fijn dat de ruimte er is om het vooraf vertrouwelijk voor te bereiden met een coach. Anders had ik waarschijnlijk niet aangekaart en de situatie laten escaleren." Een steun in de rug voor mijzelf, en ik denk ook voor mijn teamleider." Senior communicatie-adviseur, Hogeschool
"Doorverwijzen naar ontwikkelsupport voelt minder zwaar en doe je eerder dan toewerken naar een coachtraject. Dat geeft een zwaarte en lading die ik niet bedoel maar toch nog vaak zo werd geïnterpreteerd". Manager, zorgbedrijf