Leidinggevende als coach

Ervaren jouw medewerkers werkdruk? Zie je dat de onderlinge samenwerking soepeler kan of moet? Loop je aan tegen - gebrek aan - 'eigenaarschap'? Is individuele groei van (enkele) teamleden nodig is om je teampotentieel beter te benutten? Heb je zorgen over verzuim of verloop? Zie je iemand zoekend in zijn of haar loopbaan?

Wie en wat begeleid je zelf, en wanneer ervaar je grenzen gezien je rol of mogelijkheden?

bigstock-Business-Partnership-And-Spor-248233753

Wie kan jouw medewerkers beter coachen dan jij zelf?

Niemand... immers, jij bent er voor ieder teamlid, hebt zicht op ieders teambijdrage en weet welke groei nodig is.

Echter, jouw rol als coach kent mogelijk ook grenzen zoals

  • het ontbreekt je simpelweg aan tijd
  • je hebt een bredere focus dan ontwikkeling, het gaat ook om inhoud, resultaat en processen
  • je affiniteit en/of skills om een (bepaalde) ontwikkelvraag en een (bepaald) teamlid coachend te begeleiden

En dan is er nog de neutraliteit. Ben je altijd in de positie om een medewerker te begeleiden? Ben jij de aangewezen, eerste, persoon om een medewerker te coachen als diegene twijfels heeft bij loopbaan, niet fijn samenwerkt met een directe collega of een vraag heeft die verder gaat dan puur functioneren? Al ben je er zelf toe in staat, de ander zal niet snel jouw belang en rol 'negeren'. Ondanks al je constructieve intenties kán dat je rol als coachende leidinggevende in de weg staan.

Via Coachkwartier kun je medewerkers direct, laagdrempelig doorverwijzen naar een coach. Bij kleine en grotere vragen.

​"Uiteindelijk heb ik mijn situatie voorgelegd aan mijn leidinggevende. Goed onderbouwd. Inmiddels had ik mijn emoties erbij een 'plek gegeven'. Ondanks dit lastige onderwerp kon ik beter in gesprek met mijn leidinggevende. Niet meteen die tranen, meer een 'gesprek'. Fijn dat de ruimte er is om het vooraf vertrouwelijk voor te bereiden met een coach. Anders had ik waarschijnlijk niet aangekaart en de situatie laten escaleren." Een steun in de rug voor mijzelf, en ik denk ook voor mijn teamleider." Senior communicatie-adviseur, Hogeschool​

"​Doorverwijzen naar ontwikkelsupport voelt minder zwaar en doe je eerder dan toewerken naar een coachtraject. Dat geeft een zwaarte en lading die ik niet bedoel maar toch nog vaak zo werd geïnterpreteerd". Manager, zorgbedrijf​

Scherm_afbeelding 2023-06-18 om 14.14.28
bigstock-Barrier-At-The-Entrance-To-The-418105573

Laagdrempelig doordat

  • de medewerker direct zelf alles kan regisseren, van opstart tot afspraak inplannen
  • de coaches vooraf al ingewerkt worden op de eigen organisatie
  • de tijd die een traject vraagt efficiënt en effectief wordt besteed, van 2 tot 4 uur
  • de medewerker geen reistijd nodig heeft, en afspraken rondom werktijden kan maken
  • de investering minder dan 50% is ten opzichte van reguliere coaching (ca. € 200,= tot € 400,= per traject)
  • deze coachvorm als 'lichter' wordt ervaren met zeker zoveel impact

Deze vorm van coaching noemen we ontwikkelsupport. Voor jou en voor iedere medewerker een helpende extra ontwikkeloptie.

Extra handvatten voor leidinggevenden

Maken jouw medewerkers - binnenkort - gebruik van Coachkwartier? Download hieronder de presentatie met meer achtergrondinformatie. Wil je even overleggen met ons over hoe en of Coachkwartier in te zetten is bij een individuele vraag of teamsituatie? Plan dan hier een afspraak ter oriëntatie.

Handout

Download hier de hand-out voor leidinggevenden.

Menu